Канон святым мученикам Борису и Глебу

Святые страстотерпцы князья Борис и Глеб (во святом Крещении — Роман и Давыд), сыновья святого равноапостольного Киевского князя Владимира, невинно пострадали в 1015 году от своего старшего брата, окаянного Свято-полка, сделавшего это из опасения, что они отнимут у него великокняжеский престол, которым он завладел после смерти отца. Святые мученики в своей недолгой земной жизни показали величайший образец истинной христианской любви, кротости, смирения, незлобия. Церковный писатель XI века Иаков-мних такой похвалой прославляет страстотерпцев: «Как похвалить вас, не знаю, и что сказать, недоумеваю. Назову ли вас ангелами?.. Но вы пожили на земле во плоти как люди. Наименую ли вас царями и князьями? Но вы были просты и смиренны более всякого и смирением стяжали небесные жилища. Поистине вы цари царям и князи князьям нашим! Вы им и нам оружие, вы — Земли Русской забрало и утверждение и меч обоюдоострый, которым побеждаем языческую дерзость и попираем диавола. Поистине могу сказать: вы — небесные человеки и земные ангелы, столпы и утверждение земли нашей!»

Святые страстотерпцы Борис и Глеб удостоились от Господа благодати исцелять больных. Они всегда с особым благоговением почитаются среди верующих на Руси. Память святым мученикам Борису и Глебу 24 июля (6 августа по гражданскому стилю).

Канон, глас 8-й


Общее начало и конец всем канонам →
Порядок чтения по уставу


Тропарь, глас 2-й

Правдивая страстотерпца, и истинная Евангелию Христову послушателя, целомудреныи Романе, с незлобивым Давыдом, не сопротив стасте врагу сущу брату, убивающему телеса ваша, души же коснутися немогущу. Да плачется убо злыи властолюбец. Вы же радующеся с лики ангельскими, предстояще Святей Троице. Молитеся о державе сродник ваших богоугодне быти, и сыновом русским спастися. (Дважды).

Слава, и ныне. Богородичен. Вся паче смысла, вся преславная Твоя Богородице таиньства. Чистотою запечатленна, и девьством хранима. Мати разумеся неложна, Бога рождьши истиннаго. Того моли спастися душам нашим.
  

Песнь 1. Ирмос

Воду прошед яко по суху, из египетска зла избежав, израильтянин вопияше, Избавителю Богу нашему поем.

Запев: Святая благоверная князя Романе и Давыде, молита Бога о нас (поклон).

Даждь ми отпуст многих прегрешении моих Спасе, премудрость ми подая, яко да возмогу похвалити святыя Твоя.

Запев. Воспоем песнь благочестивне, целомудреным смыслом, Романа славнаго, и Давыда вкупе славяще.

Слава. Дар Божии приимше, и душевное благородство возлюбльше, тем и блажими есте.

И ныне. Богородичен. Избранную Тя от родов всех, достойно похваляем вернии, Деву воистину. Яже паче словеси, Бога Слова родившую.

Катавасия: Избавите от бед рабы своя, святая благоверная князя Романе и Давыде, яко вси по Бозе к вам прибегаем, вы бо молита о нас Христа Бога нашего (поклон). Господи помилуй (трижды с поклонами).
 

Песнь 3. Ирмос

Ты еси утвержение, притекающим Ти Господи. Ты же свет омраченым, и поет Тя дух мой.

Запев. Всю свою мысль мудрии к Богу имуще, братским союзом связаеми, благочестно пожиста.

Запев. Юна убо возрастом, душами же свята. Тем и искрено Бога возлюбльше, Тому вопиюще, свят еси Господи.

Слава. Тленных вещей возненавидевше, добродетели сосуди явистеся, славнии от юности.

И ныне. Богородичен. Едина Ты Чистая породи несказанно нетленная, тлению воистину Потребителя, и мира спасла еси. Катавасия.

Седален, глас 1-й. Из млада Христа возлюбльша купно брата честная. И жизнь нестареющую возжелевша славная. Целомудрие изволиста и воздержание, страсти же душетленныя отсекоста. Тем споспешество божественыя благодати приимша, исцеляета болящия.

Слава, и ныне. Богородичен. Безневестная Чистая, Богородице Дево, едина верным заступнице и покрове, бед и скорбей и лютых обстоянии всех избави, иже на Тя упование Отроковице имущих, и душа наша спаси, божествеными мольбами си.
 

Песнь 4. Ирмос

Ты ми Христе Господь, Ты же и сила ми, Ты ми Бог, Ты ми радование. Не оставль недра Отча, но милостию си нашу нищету посетив, тем с пророком Аввакумом зову, силе Твоей слава Человеколюбче.

Запев. Юношески подвигшася блаженная, возрастом цвета и юности, о сластех любве плотския попечения не иместа отнюд. Но паче книг прочитанием просвещьшася, и от сих разуму божественному научившася, тем присно блажими есте.

Запев. Всесмыслено последующа отеческому наказанию, блаженне Романе, на се име ревнителя Давыда, воистину благочестива душею и телом явльшася.

Слава. Заповеди Божия от души возлюбльше, прозряще жизнь грядущую, смысл же простирающе святая, земную славу возненавидевше, тем и Небесное Царство восприясте святии.

И ныне. Богородичен. Глаголом Ти последующе Непорочная, Блаженну Тя именуем, вси роди християнстии, яко Бога рождьшую воистину, а не мечтанием, совершена во обоих, Божества естеством, и законом человечества. Катавасия.
 

Песнь 5. Ирмос

Вскую мя отрину, от лица Твоего Свете незаходяи, покрыла мя есть чужа тма окаяннаго. Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи молютися.

Запев. Отца благочестива чада, любовию связана, и того любяще, благочестия светлостию в Руси восиявша, брата же паче возлюблена. Сего ради завистными стрелами искушена быста.

Запев. Гневом разжегся братоубийца, яко Каин прежде, Святополк окаянныи, с завистию убийство смеси. Славою прельстився мира сего, но праведнаго отмщения не убежа.

Слава. От своея крове одеяния носяща славнии, и крест за скипетр в руце держаща, сцарствуета Христови Царю силам, Романе и Давыде, воина Христова непобедимая.

И ныне. Богородичен. Вышшу Тя всех и святейшу чинов прославляем небесных, яко дольняя с горними совокупльшу. Но о Мати Божия, певцы Твоя посещающи, и поганых уставляй шатания. Катавасия.
 

Песнь 6. Ирмос

Очисти мя Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи мя молюся. К Тебе бо возвах, и услыша мя, Боже спасения моего.

Запев. Темни от света противнии, иже в нощи Тя пение Богу приносяща, немилостивно прободают. Себе пагубу наследоваша. Ты же венец от божественыя Десницы увязеся.

Запев. Первомученику подобяся, о убивающих тя моляшеся блаженне. Сего ради с мученики прославися, молися о чтущих тя.

Слава. Юношески храбровавше, на князя и миродержца века сего. Священне Романе купно с Давыдом, победныи венец от Бога приемше славнии.

И ныне. Богородичен. Уясняют пророчестии гласи Божию Родителницу. Поем же Тя и мы видяще сбытие честных прорицании, девьства воистину и чистоты вместилище. Катавасия.

Слава, и ныне. Кондак, глас 3-й. Возсия днесь преславная память ваю, благородная страстотерпца Христова, Романе и Давыде: созывающи нас, к похвалению Христа Бога нашего. Тем притекающе к раце мощей ваю, исцеления дар приемлем, молитвами ваю святая, вы бо божественая врача еста.

Икос. Разумно житие совершая блаженне, царским венцем от юности украшен. Тем Отечество свое, и люди ко истинней вере настави, и чести Троицу во едином Божестве. Сего ради всевидящее Око узрев твое благое произволение, на мучение тя призывает блаженне Романе, с пострадавшим с тобою братом. Тем и по смерти притекающе к вам, исцеления дар приемлем. Вы бо божественая врача еста.
 

Песнь 7. Ирмос

Иже от Июдеи дошедше отроцы в Вавилон древле, верою утвержении, пламень пещныи попраша глаголюще, отец наших Боже благословен еси.

Запев. Преславно прослави божественая благодать вас прехвалнии, яко притчу воистину братолюбия, и благочестия, и светло научи вопити, благословен Бог отец наших.

Запев. О мужества и крепости, о разума непреклонна, яко уязвляеми и закалаеми, никако же сопротивистася, ни вопреки глаголаста, токмо Христу от души вопиюще, благословен Бог отец наших.

Слава. Пострадати Христа ради изволивше, и сего ради возмездие от Бога приемше, различныя недуги отгоняти, от вопиющих верно, благословен Бог отец наших.

И ныне. Богородичен. Капля боготочная, иже от Тебе Рождьшися, мир освяти Богородице Дево. Каплю ми милости источи, освящающу душа и помышления земных. Катавасия.
 

Песнь 8. Ирмос

Седмь седмицею пещь, халдейскии мучитель, богочестивым люте разжже. Силою же лучшею спасеных видев, Творцу и Избавителю вопияше, дети благословите, священнии воспойте, людие превозносите Его во веки.

Запев. Недоволни бывше о убийстве окаяннии, но и телеса ваша небрегома повергше, не устыдевшеся благородия. Но благодать Божия храняше я хранением ангел, с ними же ликуете во веки.

Запев. Человецы иже тогда в горах лов ищуще, видеша свет от твоего телесе сияющь, богодухновенне Давыде, что видение друг другу глаголаху; видевше же чюдо, проповедаша всем, Христа хваляще, тебе сохраньшаго.

Слава. Пресвятая ваша память, освящающи мир наста ныне, прехвальная страстоносца. В ню же молим получити ваше заступление, Романе и Давыде, Христа поющим во веки.

И ныне. Богородичен. Иже света сосуд Чистая бывши, просвети мя, и в повелениих света ходити ми поспеши Всечистая, иже от чрева Твоего возсиявшаго, и просветивша верных сердца, Его же превозносим во веки. Катавасия.
 

Песнь 9. Ирмос

Удивися убо о сем небо, и земли ужасошася концы, яко Бог явися человеком плотию. Чрево же Твое бысть пространнее небес. Тем Тя Богородице, ангел и человек чиноначалия величаем.

Запев с поклоном. Аще и на земли положена быста яко мертва, но на Небесех прославляетася с мученики. Тем дерзновения от Бога сподобльшеся славнии, нечистаго стояща над гробом ваю, страхом огненым отгнаста блаженная.

Запев. Болящия здравы творите, и хромым течение подаета, и послушествует здрав бывыи у ваю раки. О двоице предивная, тем и нас свыше посетита, уставляюще болезни, и поганых шатания.

Слава. Божественая и светозарная воистину верста, Романе с Давыдом, добропобедная страстотерпца. На небеси ныне Троице вседержавней предстоита, избавления просяща прегрешением злым, иже верно на земли память вашу торжествующим.

И ныне. Богородичен. О чюдеси ума пребольшу, чюдо воистину велие и преславно, како вместися во утробу Твою Бог, никако же вместимыи. Его же за хвалящия Тя благочестно умоли Девице, от бед избавляющи, и от беззаконных человек всегда. Катавасия.

Отпуст: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, и святых благоверных князей Бориса и Глеба, нареченных во святом крещении Романа и Давыда, и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь. Господи помилуй (трижды). Исходные поклоны.

Русская вера представляет
Полный учебник церковнославянского языка

Полный учебник церковнославянского языка

Уникальное издание «Полный учебник церковнославянского языка» с примерами из грамматики 1648 года — первая книга на русском языке, которая содержит исчерпывающее внутреннее описание церковнославянского языка, а также множество таблиц с примерами. Учебник написан без использования специальной филологической терминологии и предназначен для самого широкого круга читателей. Он будет незаменимым пособием для желающих во всей полноте понимать церковные книги и старинные русские источники, написанные с соблюдением правил церковнославянского языка.

Купить на ОЗОН

Святое Евангелие.
Прямой перевод с церковнославянского

Первый прямой перевод старого русского Евангелия на современный русский язык, доносящий до нас то, как читали и понимали Священное Писание наши предки. Перевод был сделан с церковнославянского дораскольного Евангелия Московской печати 1651 года. В книгу вошли все четыре канонических Евангелия: от Матфея, Марка, Луки и Иоанна. Для удобства, в книге приведено синодальное разбиение на главы и стихи, а также церковное деление на зачала. Двухцветная печать с киноварью. Предназначено для самого широкого круга читателей.

Русская вера представляет
Святое Евангелие. Прямой перевод с церковнославянского
+

Авторизация

* *
*

Регистрация

*
*
*
*

Проверочный код


Восстановление пароля