Канон Святей Троице

Каноны праздникам, Русская вера, 2017

Троица — это двунадесятый подвижный праздник, который попадает на воскресенье через семь недель после Пасхи и установлен в воспоминание сошествия Св. Духа на апостолов в виде огненных языков. Также называется Пятидесятницею от того, что сошествие Святого Духа совершилось в пятидесятый день по Воскресении Христовом и совпало с ветхозаветным праздником Пятидесятницы (в память Синайского законодательства). Праздник называется иначе Троицыным днем, потому что с сошествием Св. Духа на апостолов вполне открылась св. Троица и закончилось дело Ее о спасении людей. Празднование Св. Духу совершается на другой день после Св. Пятидесятницы, в понедельник, который поэтому называется «Духовым днем». Праздник Святой Троицы называют днем рождения Церкви.
 

------------------------------------------------------------------

Общее начало и конец всем канонам →
Порядок чтения по уставу
------------------------------------------------------------------
 

Тропарь, глас 8-й
Благословен еси Христе Боже наш, иже премудрыя ловцы явлеи, послав им Дух Святыи, и теми уловлеи вселенную, Человеколюбче слава Тебе.
 

Канон, глас 4-й
 

Песнь 1. Ирмос

Божественым покровен быв мраком, медленоязычныи, сказа богописанныи закон, тину бо отрясе, очесе разумнаго, видит Сущаго, и гадает духом, разум хваля божествеными песньми.

Запев: Пресвятая Троице Боже наш, услыши молитву раб Своих, молящихся Тебе (поклон).

Рекоша чистая и честная уста, разлучения вам не будет о, друзи: Аз бо на Отчем вышнем Престоле с Ним седя, излию от Духа, возсияти любящим, благодать неоскудную.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Предел прешед истеннейшее Слово, тихообразно совершает сердца: дело бо скончав, возвесели други, дыханием бурным и огнеными языки, подав Дух Христос, якоже обещася.

И ныне. (Повторяем стих).

Катавасия: Сохрани от бед рабы Своя, Пресвятая Троице Боже наш, яко усердно к Тебе прибегаем к милостивому Избавителю и всех Владыце Господу и Богу (поклон). Господи помилуй (3 раза с поклонами).
 

Песнь 3. Ирмос

Разверзе утробу безчадствующу детей, хулу приемлемей, благочадствующи едина молитва пророчице древле Анне, носящей дух сокрушен, к сильному Богу разумом.

Запев. Непостижима есть богоначальная, витии бо показа безкнижныя рыбари премудры, претяща словом, и от глубокия нощи изимающа люди безчислены, сиянием Духа.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Бяше исходен от нерожденна Света, всесильныи сияющии Свет, иже с Сыном Отеческою волею ныне являют, сраслено озарение, огненыи глас в Сионе языком.
И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.

Слава, и ныне. Седален, глас 4-й. Праздника преполовение, и конечныи праздник празднуем вернии светло, еже есть пятьдесятница, обещания исполнение и любве, в сей бо огнь Утешителев сниде на землю, яко в видении язык, и ученики просвети, и сих небесныя таинники показа: свет бо прииде Утешителя, и мир просвети.
 

Песнь 4. Ирмос

Царь царем, равне от равного едине Слове произшед, из Отца виновнаго, равносильнаго Твоего Духа, апостолом истинно послал еси, яко благодатель, поющим, слава державе Твоей Господи.

Запев. Баню божественую паки бытия, слове сраствореныи сложенома естествома, дождевную ми тучу, от нетленна прободена Ти ребра, о, Божие слово, запечатлей теплотою Духа.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Прекланяются Утешителеви вся колена, и Сыну отчу, Отцу срасленому, в лицех бо ведуще трое, существо же воистину неприкосновенно, безлетно едино, возсия бо свет благодать Духа.

И ныне. Да исполнятся вси богоначальным сим, елицы служителие трисиянному существу: паче естества бо совершает, яко благодетель, благообразует Христос во спа- сение, всю являя благодать Духа. Катавасия.
 

Песнь 5. Ирмос

Избавление и очищение грехов, огнедухновенную приимите Духовную росу, о, чада светообразная церковная, ныне от Сиона бо прииде закон, язык языкообразная, Духа благодать.

Запев. Якоже благоизволи самовластно, Владычне исходит Дух от Отца, умудряя во языцех апостолы, печатлея живоносное Слово от Отца сообразну силу, еже Спас рече.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Да исцелит убо смыслы от грех, о сем устраяше апостолы Бог Слово всеначальныи, пречист дом, в нем же единомощнаго и существенаго, ныне вселяет Духа сияние.

И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.
 

Песнь 6. Ирмос

Очищение нам Христе и спасение, Владыко возсиял еси из Девы, да яко пророка от зверя морскаго, от персей Иону, от тли исхитиши, всего Адама всеродне падшася.

Запев. Истинен нам прав, во утробах вечно приемлющим, Дух обновляющии, от Отца изходен, и всесовокуплен, тин мерзских палителен скверн, кала же смыслом чистителен Вседержителю.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Желательное достояние апостолом, сионяном чающим Твое пришествие, познанием Духа от Отца, рождение Слове, речь жестокую, юже языком укрощение, скоро показав, огнедохновенно утвержаеши.

И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.

Слава, и ныне. Кондак, глас 8-й. Егда сошед языки размеси, разделяше племена вышнии. Егда же огненныя языки раздая, в совокупление вся призва, единогласно славити Всесвятыи Дух.

Икос. Скоро и твердо даруй утешение рабом Своим Исусе, внегда унывати духом нашим, не отлучайся от душ наших в скорбех, и не удаляйся от смысл наших в напастех, но присно нас предвари, и приближися к нам, приближися иже везде сыи, якоже апостолом Твоим спребывал еси всегда, тако и любящим Тебе, соедини Себе Щедре, да совокуплени Тебе поем, и славим Всесвятыи Дух.
 

Песнь 7. Ирмос

Согласно устраши пищальская песнь, почести златосотворенныи бездушныи образ. Утешителева же светоносная благодать, почитает еже вопити, Тройце единая равносильная безначальная благословена еси.

Запев. Глас пророковещательныи не разумевше, глаголаху безумнии, вином сотворено пиянство, речи яко странны слышаша от апостол. Благочестивии же Тебе вопием божествено, Обновителю всех, благословен еси.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Божествено учение возгреме видяи видения божественыи Иоиль богоначальнаго: им же излию якоже слову рекшу от духа моего, и совозопиют друзи, тресветло Светлыи, благословен еси.

И ныне. Троичну убо раздели зря благодать, яко да явит три составы почитати в простоте власти, но во едином ныне дни Господьском, Отче и Сыне и Душе, благословен еси. Катавасия.
 

Песнь 8. Ирмос

Разрешает узы, и прохлаждает пламень, трисветлыи богоначальствия образ, поют дети, благословит же единаго Спаса и Содетеля, яко благодетеля, сотвореная всяческая тварь.

Запев. Память Христос человекоспасеных словес, яже от Отца слышав апостолом рече, Дух устраяет языкоогненым видением седяи, благословением усвояя учуженыя, Его же поет вся тварь.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Спасительне самовладычен Един, Свет самосиятелен и подателен света сыи, пришел еси насыщая апостолы, честь яко Бог Твоим рабом, утешительныи Твой Дух подаваеши.

И ныне. Пояху пророк духонасыщеная уста, Твое телесное, о, Царю пришествие, и Дух от недр Отчих произшедшии, не создан, но Создатель, сопрестолен Тебе, и Тя Единаго в составе вочеловечения верным возвещая чести. Катавасия.
 

Песнь 9. Ирмос

Радуйся Царице, матерем и девам славо. Всяка бо доброгласна богоглаголива уста мудрящаяся, не могут Тебе воспети достойно. Ни доумеет же разум всяк. Твоего рожества разумети. Тем же Тя согласно славим.

Запев с поклоном. Пети подобаше живоестественую Деву, Едина бо во чреве и в тайне Слово прият, недугующее падшее человеческое естество, одесную странным седением ныне утверди, и от Отца посла благодать духовную.

Запев. (Повторяем стих).

Слава. Елицем дохну боготочная благодать, и светящеся блистающе, изменяеми странным изменением благолепнейшим, равносильствующую несекомую уведевше премудрость, тресветлое Существо славим.

И ныне. (Повторяем стих). Катавасия.

Задостойник: Радуйся Царице матерем и девам славо. Всяка бо доброгласна богоглаголива уста мудрящаяся, не могут Тебе воспети достойно. Недоумеет же разум всяк. Твоего рожества разумети. Тем же Тя согласно славим. (Поклон земной).

Отпуст: Иже в видении огненых язык низпослав Пресвятыи Дух в день пятьдесятныи, на святыя Своя ученики и апостолы, Господи Исусе Христе Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, и святых славных и всехвальных апостол, и всех святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь.


Обзор книги