Канон святым мученикам Борису и Глебу

Русская вера, 2017

Святые страстотерпцы князья Борис и Глеб (во святом Крещении — Роман и Давыд), сыновья святого равноапостольного Киевского князя Владимира, невинно пострадали в 1015 году от своего старшего брата, окаянного Свято-полка, сделавшего это из опасения, что они отнимут у него великокняжеский престол, которым он завладел после смерти отца. Святые мученики в своей недолгой земной жизни показали величайший образец истинной христианской любви, кротости, смирения, незлобия. Церковный писатель XI века Иаков-мних такой похвалой прославляет страстотерпцев: «Как похвалить вас, не знаю, и что сказать, недоумеваю. Назову ли вас ангелами?.. Но вы пожили на земле во плоти как люди. Наименую ли вас царями и князьями? Но вы были просты и смиренны более всякого и смирением стяжали небесные жилища. Поистине вы цари царям и князи князьям нашим! Вы им и нам оружие, вы — Земли Русской забрало и утверждение и меч обоюдоострый, которым побеждаем языческую дерзость и попираем диавола. Поистине могу сказать: вы — небесные человеки и земные ангелы, столпы и утверждение земли нашей!»

Святые страстотерпцы Борис и Глеб удостоились от Господа благодати исцелять больных. Они всегда с особым благоговением почитаются среди верующих на Руси. Память святым мученикам Борису и Глебу 24 июля (6 августа по гражданскому стилю).
 

------------------------------------------------------------------

Общее начало и конец всем канонам →
Порядок чтения по уставу
------------------------------------------------------------------
 

Тропарь, глас 2-й

Правдивая страстотерпца, и истинная Евангелию Христову послушателя, целомудреныи Романе, с незлобивым Давыдом, не сопротив стасте врагу сущу брату, убивающему телеса ваша, души же коснутися немогущу. Да плачется убо злыи властолюбец. Вы же радующеся с лики ангельскими, предстояще Святей Троице. Молитеся о державе сродник ваших богоугодне быти, и сыновом русским спастися. (Дважды).

Слава, и ныне. Богородичен. Вся паче смысла, вся преславная Твоя Богородице таиньства. Чистотою запечатленна, и девьством хранима. Мати разумеся неложна, Бога рождьши истиннаго. Того моли спастися душам нашим.
 

КАНОН, глас 8-й
 

Песнь 1. Ирмос

Воду прошед яко по суху, из египетска зла избежав, израильтянин вопияше, Избавителю Богу нашему поем.

Запев: Святая благоверная князя Романе и Давыде, молита Бога о нас (поклон).

Даждь ми отпуст многих прегрешении моих Спасе, премудрость ми подая, яко да возмогу похвалити святыя Твоя.

Запев. Воспоем песнь благочестивне, целомудреным смыслом, Романа славнаго, и Давыда вкупе славяще.

Слава. Дар Божии приимше, и душевное благородство возлюбльше, тем и блажими есте.

И ныне. Богородичен. Избранную Тя от родов всех, достойно похваляем вернии, Деву воистину. Яже паче словеси, Бога Слова родившую.

Катавасия: Избавите от бед рабы своя, святая благоверная князя Романе и Давыде, яко вси по Бозе к вам прибегаем, вы бо молита о нас Христа Бога нашего (поклон). Господи помилуй (трижды с поклонами).
 

Песнь 3. Ирмос

Ты еси утвержение, притекающим Ти Господи. Ты же свет омраченым, и поет Тя дух мой.

Запев. Всю свою мысль мудрии к Богу имуще, братским союзом связаеми, благочестно пожиста.

Запев. Юна убо возрастом, душами же свята. Тем и искрено Бога возлюбльше, Тому вопиюще, свят еси Господи.

Слава. Тленных вещей возненавидевше, добродетели сосуди явистеся, славнии от юности.

И ныне. Богородичен. Едина Ты Чистая породи несказанно нетленная, тлению воистину Потребителя, и мира спасла еси. Катавасия.

Седален, глас 1-й. Из млада Христа возлюбльша купно брата честная. И жизнь нестареющую возжелевша славная. Целомудрие изволиста и воздержание, страсти же душетленныя отсекоста. Тем споспешество божественыя благодати приимша, исцеляета болящия.

Слава, и ныне. Богородичен. Безневестная Чистая, Богородице Дево, едина верным заступнице и покрове, бед и скорбей и лютых обстоянии всех избави, иже на Тя упование Отроковице имущих, и душа наша спаси, божествеными мольбами си.
 

Песнь 4. Ирмос

Ты ми Христе Господь, Ты же и сила ми, Ты ми Бог, Ты ми радование. Не оставль недра Отча, но милостию си нашу нищету посетив, тем с пророком Аввакумом зову, силе Твоей слава Человеколюбче.

Запев. Юношески подвигшася блаженная, возрастом цвета и юности, о сластех любве плотския попечения не иместа отнюд. Но паче книг прочитанием просвещьшася, и от сих разуму божественному научившася, тем присно блажими есте.

Запев. Всесмыслено последующа отеческому наказанию, блаженне Романе, на се име ревнителя Давыда, воистину благочестива душею и телом явльшася.

Слава. Заповеди Божия от души возлюбльше, прозряще жизнь грядущую, смысл же простирающе святая, земную славу возненавидевше, тем и Небесное Царство восприясте святии.

И ныне. Богородичен. Глаголом Ти последующе Непорочная, Блаженну Тя именуем, вси роди християнстии, яко Бога рождьшую воистину, а не мечтанием, совершена во обоих, Божества естеством, и законом человечества. Катавасия.
 

Песнь 5. Ирмос

Вскую мя отрину, от лица Твоего Свете незаходяи, покрыла мя есть чужа тма окаяннаго. Но обрати мя, и к свету заповедей Твоих пути моя направи молютися.

Запев. Отца благочестива чада, любовию связана, и того любяще, благочестия светлостию в Руси восиявша, брата же паче возлюблена. Сего ради завистными стрелами искушена быста.

Запев. Гневом разжегся братоубийца, яко Каин прежде, Святополк окаянныи, с завистию убийство смеси. Славою прельстився мира сего, но праведнаго отмщения не убежа.

Слава. От своея крове одеяния носяща славнии, и крест за скипетр в руце держаща, сцарствуета Христови Царю силам, Романе и Давыде, воина Христова непобедимая.

И ныне. Богородичен. Вышшу Тя всех и святейшу чинов прославляем небесных, яко дольняя с горними совокупльшу. Но о Мати Божия, певцы Твоя посещающи, и поганых уставляй шатания. Катавасия.
 

Песнь 6. Ирмос

Очисти мя Спасе, многа бо беззакония моя, и из глубины зол возведи мя молюся. К Тебе бо возвах, и услыша мя, Боже спасения моего.

Запев. Темни от света противнии, иже в нощи Тя пение Богу приносяща, немилостивно прободают. Себе пагубу наследоваша. Ты же венец от божественыя Десницы увязеся.

Запев. Первомученику подобяся, о убивающих тя моляшеся блаженне. Сего ради с мученики прославися, молися о чтущих тя.

Слава. Юношески храбровавше, на князя и миродержца века сего. Священне Романе купно с Давыдом, победныи венец от Бога приемше славнии.

И ныне. Богородичен. Уясняют пророчестии гласи Божию Родителницу. Поем же Тя и мы видяще сбытие честных прорицании, девьства воистину и чистоты вместилище. Катавасия.

Слава, и ныне. Кондак, глас 3-й. Возсия днесь преславная память ваю, благородная страстотерпца Христова, Романе и Давыде: созывающи нас, к похвалению Христа Бога нашего. Тем притекающе к раце мощей ваю, исцеления дар приемлем, молитвами ваю святая, вы бо божественая врача еста.

Икос. Разумно житие совершая блаженне, царским венцем от юности украшен. Тем Отечество свое, и люди ко истинней вере настави, и чести Троицу во едином Божестве. Сего ради всевидящее Око узрев твое благое произволение, на мучение тя призывает блаженне Романе, с пострадавшим с тобою братом. Тем и по смерти притекающе к вам, исцеления дар приемлем. Вы бо божественая врача еста.
 

Песнь 7. Ирмос

Иже от Июдеи дошедше отроцы в Вавилон древле, верою утвержении, пламень пещныи попраша глаголюще, отец наших Боже благословен еси.

Запев. Преславно прослави божественая благодать вас прехвалнии, яко притчу воистину братолюбия, и благочестия, и светло научи вопити, благословен Бог отец наших.

Запев. О мужества и крепости, о разума непреклонна, яко уязвляеми и закалаеми, никако же сопротивистася, ни вопреки глаголаста, токмо Христу от души вопиюще, благословен Бог отец наших.

Слава. Пострадати Христа ради изволивше, и сего ради возмездие от Бога приемше, различныя недуги отгоняти, от вопиющих верно, благословен Бог отец наших.

И ныне. Богородичен. Капля боготочная, иже от Тебе Рождьшися, мир освяти Богородице Дево. Каплю ми милости источи, освящающу душа и помышления земных. Катавасия.
 

Песнь 8. Ирмос

Седмь седмицею пещь, халдейскии мучитель, богочестивым люте разжже. Силою же лучшею спасеных видев, Творцу и Избавителю вопияше, дети благословите, священнии воспойте, людие превозносите Его во веки.

Запев. Недоволни бывше о убийстве окаяннии, но и телеса ваша небрегома повергше, не устыдевшеся благородия. Но благодать Божия храняше я хранением ангел, с ними же ликуете во веки.

Запев. Человецы иже тогда в горах лов ищуще, видеша свет от твоего телесе сияющь, богодухновенне Давыде, что видение друг другу глаголаху; видевше же чюдо, проповедаша всем, Христа хваляще, тебе сохраньшаго.

Слава. Пресвятая ваша память, освящающи мир наста ныне, прехвальная страстоносца. В ню же молим получити ваше заступление, Романе и Давыде, Христа поющим во веки.

И ныне. Богородичен. Иже света сосуд Чистая бывши, просвети мя, и в повелениих света ходити ми поспеши Всечистая, иже от чрева Твоего возсиявшаго, и просветивша верных сердца, Его же превозносим во веки. Катавасия.
 

Песнь 9. Ирмос

Удивися убо о сем небо, и земли ужасошася концы, яко Бог явися человеком плотию. Чрево же Твое бысть пространнее небес. Тем Тя Богородице, ангел и человек чиноначалия величаем.

Запев с поклоном. Аще и на земли положена быста яко мертва, но на Небесех прославляетася с мученики. Тем дерзновения от Бога сподобльшеся славнии, нечистаго стояща над гробом ваю, страхом огненым отгнаста блаженная.

Запев. Болящия здравы творите, и хромым течение подаета, и послушествует здрав бывыи у ваю раки. О двоице предивная, тем и нас свыше посетита, уставляюще болезни, и поганых шатания.

Слава. Божественая и светозарная воистину верста, Романе с Давыдом, добропобедная страстотерпца. На небеси ныне Троице вседержавней предстоита, избавления просяща прегрешением злым, иже верно на земли память вашу торжествующим.

И ныне. Богородичен. О чюдеси ума пребольшу, чюдо воистину велие и преславно, како вместися во утробу Твою Бог, никако же вместимыи. Его же за хвалящия Тя благочестно умоли Девице, от бед избавляющи, и от беззаконных человек всегда. Катавасия.

Отпуст: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради пречистыя Твоея Матере, и святых благоверных князей Бориса и Глеба, нареченных во святом крещении Романа и Давыда, и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь. Господи помилуй (трижды). Исходные поклоны.


Обзор книги